Friday, June 1, 2012

pengganti air.

assalamualaikum..

heyy..

tahukah korang bahawa makanan juga mempunyai air?
mesti tahu kan? elehh.. yela, tapi kandungan banyak mana korang tau ?. 


apabila dahaga, makanan mampu membantu menghilangkan dahaga. :) 

contohnya,

1. tembikai
1 cawan tembikai yang dipotong = 180ml air

2. baked beans (kacang panggang, kot?)

100g kacang panggang bersamaan 75 ml air.. 

3. pisang 

1 pisang = 105 ml air. 

4 yougurt

200g yougurt = 165 ml air

5. apple

1 biji epal= 130 ml air

bukan sahaja dengan minum air secara terus, tapi melalui makanan juga 
kandungan air di dalam badan dapat di tambah..


i hope this info could bring some benefit to us. ya. 


4 comments:

Mishter Izwän said...

that rite . apa yg dalam gambar tuh semua ada hasiat nya . that y kalau mkn buah tembikai bnyk boleh kencing mlm . hahahaha

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

haha ;) bwu sudah mkn yogurt. ptt la wse nak pee je ;)

http://dhyeahana.blogspot.com/2012/05/saya-mahu-follower-tegar.html

DilaMilin said...

hehhe..tembikai tu mmg banyak air. terlalu byk makan sampai kenyang perut sbb byk sgt air..ehek2..

liza nora said...

@mishter izwan : haha.. sgt betul tuh. tembikai lah plg femes, sbb banyak air.

@вʋввℓɛ ρσρƨ: yogurt pun sdap :)

@DilaMilin: bln puasa selalu beli air tmbikai.. sdp2.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...